ویتامین ب کمپلکس (B Complex) چیست و چه فوایدی دارد؟

ویتامین ب کمپلکس (B Complex) چیست و چه فوایدی دارد؟

ویتامین‌ B به گروهی از مغذی‌هایی گفته می‌شود که نقش‌ مهم و زیادی در بدن ایفا می‌کنند. بیشتر مردم مقادیر مورد نیاز این مغذی‌ها را از راه تغذیه به‌دست می‌آورند، زیرا ویتامین‌های گروه B در طیف وسیعی از مواد غذایی یافت می‌شوند. اما عواملی مانند سن، بارداری، تغذیه، ژنتیک، برخی بیماری‌ها و داروها و همچنین مصرف الکل نیاز بدن به ویتامین‌های گروه ب را افزایش می‌دهند. در چنین شرایطی، شاید به صلاحدید پزشک، نیاز به مصرف مکمل‌های ویتامین ب باشد. در این مطلب به شما اطلاعاتی درباره ویتامین ب کمپلکس، فواید ویتامین ب کمپلکس و مواد غذایی حاوی ویتامین گروه ب خواهیم داد.

ویتامین B Complex چیست؟

ویتامین B کمپلکس یک گروه ویتامینی بوده که شامل ۸ ویتامین است. ویتامین‌های ب محلول در آب هستند؛ به این معنی که در بدن ذخیره نمی‌شوند و برای همین باید در رژیم غذایی روزمره‌مان وجود داشته باشند. ویتامین‌های گروه ب وظایف خیلی مهمی در بدن دارند و برای حفظ سلامتی‌مان حیاتی‌‌ هستند. B Complex معمولا حاوی ویتامین‌های زیر است:

ویتامین B1 (تیامین): ویتامین B1 به‌دلیل اینکه مغذی‌ها را به انرژی تبدیل می‌کنند، نقشی مهمی در متابولیسم بدن دارد. ويتامين B1 را مي‎توان در تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، مخمرآبجو، سبوس برنج، گندم، جو دوسر، بادام زميني، شير، لبنيات ميوه‎‎ها سردرختي مخصوصاً پرتقال، سيب و…

ویتامین B2 (ریبوفلاوین): ریبوفلاوین در تبدیل غذا به انرژی مؤثر است و خواص آنتی اکسیدانی هم دارد. منابع غذایی حاوی ریبوفلاوین عبارت‌اند از گوشت‌های ارگانیک، گوشت گاو و قارچ و..

ویتامین B3 (نیاسین): ویتامین B3 در سیگنال‌دهی سلولی، متابولیسم و ساخت و بازسازی DNA نقش دارد. منابع غذایی حاوی نیاسین عبارت‌اند از گوشت مرغ، ماهی تُن و عدس و..

ویتامین B5 (پانتوتِنیک اسید): ویتامین B5 مانند سایر ویتامین‌های گروه ب به تأمین انرژی بدن از غذاها کمک می‌کند و نیز در تولید هورمون و کلسترول نقش دارد. منابع غذایی حاوی پانتوتِنیک اسید عبارت‌اند از جگر، ماهی، ماست و آووکادو و..

ویتامین B6 (پیریدوکسین): پیریدوکسن در متابولیسم اسیدهای آمینه، تولید گلبول‌های قرمز خون و ایجاد انتقال‌دهنده‌های عصبی نقش دارد. منابع غذایی حاوی پیریدوکسین عبارت‌اند از نخود، ماهی سالمون و سیب زمینی و..

ویتامین B7 (بیوتین): بیوتین برای متابولیسم کربوهیدرات‌ و چربی ضروری است و نیز در تنظیم بیان ژن نقش دارد. منابع غذایی حاوی بیوتین عبارت‌اند از مخمر، تخم‌مرغ، سالمون، پنیر و جگر و..

ویتامین B9 (فولات): ویتامین B9 برای رشد سلول‌ها، متابولیسم اسیدهای آمینه، تشکیل گلبول‌های قرمز و سفید خون و تقسیم سلولی سالم احتیاج است. منابع غذایی حاوی فولات عبارت‌اند از سبزیجات دارای برگ سبز، جگر و لوبیا و..

ویتامین B12 (کوبالامین): کویالامین تقریبا یکی از شناخته‌شده‌ترین ویتامین‌های گروه ب است که در عملکردهای عصبی، ساخت DNA و رشد گلبول‌های قرمز خون نقش دارد. کوبالامین به‌طور طبیعی در منابع حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ، غذاهای دریایی و لبنیات یافت می‌شود.

ویتامین‌هایی که نام بردیم از برخی جهات اشتراکاتی دارند، اما هر کدام‌شان دارای خصوصیات منحصربه‌فردی هم هستند و باید تک‌تک‌شان به مقادیر کافی به بدن‌مان برسند. 

فواید ویتامین ب کمپلکس (B Complex)

تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل گروه ب حتی در کسانی که نیاز بدن‌شان به ویتامین‌های گروه ب با افزایش روبه‌رو نیست، می‌تواند مفید باشد. فواید احتمالی ویتامین ب کمپلکس عبارت‌اند از:

کاهش استرس و بهبود خلق و خو

برخی مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین ب کمپلکس می‌تواند موجب افزایش احساس سرخوشی و بهبود عملکرد شناختی شود. براساس نتایج پژوهشی ۳۳ روزه که روی ۲۱۵ مرد سالم انجام شد، در کسانی که مکمل ب کمپلکس و مواد معدنی با دُز بالا مصرف کرده‌ بودند، سلامت عمومی ذهن و شدت استرسشان بهبود یافت و در تست‌های شناختی نیز عملکرد مطلوبی داشتند. پژوهش دیگری نیز در بزرگسالان جوان نشان داد که مصرف ۹۰ روزه‌ مولتی‌ ویتامین حاوی دز بالا ب کمپلکس (B Complex) موجب کاهش استرس و خستگی ذهنی شد.

کاهش علائم افسردگی و اضطراب

ویتامین ب کمپلکس (B Complex) برای درمان مشکلات ذهنی نیست، اما می‌تواند به بهبود علائم افسردگی و اضطراب کمک کند.

براساس پژوهشی که روی ۶۰ بزرگسال انجام شد، کسانی که تحت درمان ۶۰ روزه با ویتامین ب کمپلکس (B Complex) قرار گرفته بودند، در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، بهبود قابل‌ توجهی در علائم افسردگی و اضطرابشان مشاهده شد. همچنین احتمال می‌ رود که مصرف ویتامین های گروه ب در کنار داروهای ضدافسردگی موجب تقویت پاسخ‌گویی به درمان می‌شود. در پژوهشی دیگر مشاهده شد کسانی که مکمل‌های حاوی ویتامین B12، ویتامین B6 و فولیک اسید مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروه دارونما، بدن‌شان به داروهای ضدافسردگی پاسخ بهتر و پایدارتری نشان داد. ضمنا سطوح پایین برخی ویتامین‌های گروه ب شامل B12، B6 و فولات با افزایش احتمال بروز افسردگی در ارتباط شناخته شده است. به‌همین دلیل اگر دچار علائم افسردگی هستید، خیلی مهم است که کمبودهای تغذیه‌ای بدنتان را جبران کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

آخرین مطالب سایت

برپایی جشن بیست و پنج سالگی المپیکی شدن تکواندو در موزه المپیک “لوزان” سوئیس

جشن بیست و پنج سالگی المپیکی شدن تکواندو با حضور مقامات فدراسیون جهانی و کمیته بین المللی المپیک در موزه المپیک "لوزان" سوئیس برگزار شد.
video

80- Kg | عرفان ناظمی (ایران) با سوخرات سالائف (ایران)| جام فجر 2019

مبارزه جذاب عرفان ناظمی مقابل نماینده ازبکستان "سوخرات سالائف"در جام فجر 2019  رقابت وزن 80- کیلوگرم...
video

پومسه ابداعی رده سنی بالای 17 سال | توسط نا تای جو (کره جنوبی) در مسابقات پومسه قهرمانی جهان 2018

نا تای جو (کره جنوبی) در رده‌سنی بالای 17 سال (مردان) در بخش پومسه ابداعی به اجرای برنامه خود پرداخت و موفق شد بر سکوی نخست قهرمانی جهان بایستد.

ترکیب تیم ملی تکواندو کره جنوبی در مسابقات قهرمانی جهان 2019 / منچستر

ترکیب تیم ملی تکواندو مردان کره جنوبی در بیست و چهارمین دوره مسابقات قهرمانی تکواندو جهان منچستر این رقابتها در تاریخ 25 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.
video

58- Kg | محمدحسن پلنگ افکن (ایران) با محمدصادق دهقانی (ایران)| جام فجر 2019

مبارزه جذاب و دیدنی فینال وزن 58- کیلوگرم مردان میان محمد حسن پلنگ افکن (بیمه سرمد - ایران) مقابل صادق دهقانی (ایران) در سی امین دوره جام فجر 2019