افزایش قد ، امروزه یک دغدغه میان نوجوانان محسوب می شود، به خصوص در میان تکواندوکاران.از این رو آگاھی و اطلاع از چگونگی مراحل رشد و تأثیر تغذیه بر رشد قد بسیار مھم است.

در بدن، ھورمونی به نام ھورمون رشد وجود دارد که در سنین کودکی و نوجوانی تکثیر سلولی، در مناطق غضروفی سر استخوان ھای دراز را تحریک و موجب افزایش استخوان سازی می شود. استخوان سازی تا پایان سنین بلوغ یعنی تا ١٨سالگی و نھایتا تا اوایل ٢٠سالگی ادامه دارد و ھنوز افزایش قد امکان پذیر است.
بعد از بیست سالگی دیگر رشد قدی نخواھیم داشت ولی مصرف ٣-٢ لیوان شیر در روز برای استحکام استخوان ھا ھمچنان ضروری است.افزایش سرعت رشد در سن بلوغ برای دختران  حدودا تا ٩سالگی و برای پسران حدودا تا ١١سالگی است.
رشد سریع در طول بلوغ، برای دختران و پسران طی ۶-۴ سال ادامه می یابد و از سن ٢٠-١٨سالگی حدود ٣-٢سانتی متر اضافه می شود و البته به ژنتیک فرد نیز بستگی دارد. بعد از سخت شدن قسمت نرم و غضروفی استخوان ھا و توقف رشد طولی آن ھا، قد فرد دیگر افزایش نخواھد یافت.

تغذیه مناسب برای افزایش قد ورزشکاران

چه عواملی می تواند سبب افزایش ترشح هورمون رشد شود؟

داشتن خواب کافی، استفاده از ۶وعده غذایی به جای ٣وعده، ورزش کردن، استفاده از مواد غذایی غنی از کلسیم :شیر و لبنیات،کاھش استرس از عوامل مهم است. پروتئین یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر رشد قدی تغذیه است.
در میان مواد مغذی، مصرف به اندازه ی پروتئین ھا و املاح بسیار اھمیت دارد.

نکته های تغذیه ای برای افزایش قد

یک نوجوان باید پروتئین مورد نیازش را ھر روز و به خصوص چند مرحله در طول روز دریافت کند. بھتر است پروتئین مصرفی از منابع پروتئین حیوانی باشد مثل گوشت گوسفند و گاو ، مرغ و ماھی ، تخم مرغ و شیر.
در میان املاحی که برای رشد قدی لازم اند کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، روی و فلوئور از اھمیت ویژه برخوردار ھستند
منابع کلسیم: لبنیات مثل شیر ، ماست ، پنیر خامه و بستنی است . فسفر و منیزیم در گوشت و دیگر منابع پروتئین و حبوبات فراوان است. فلوئور نیز در آب موجود است و آب مصرفی بایستی محتوی ppm 1 فلوئور باشد.تحقیقات اخیر، اذعان می دارد که مصرف “ روی “ به مقدار کافی موجب رشد قدی مناسب خواھد شد، در خاورمیانه و خصوصاً ایران مصرف کم روی موجب کوتاه قدی میشود به علاوه با کمبود روی سطح توانایی ھای مغزی و ایمنی بدن پائین آمده و ابتلا به بیماریھای مسری زیاد تر رخ می دھد

توصیه متخصصان تغذیه برای نوجوانان

مصرف روزانه ١۵٠گرم گوشت ، نصف تا ١لیوان حبوبات پخته ، ٢تا ٣لیوان شیر و لبنیات دیگر به ھمراه سبزیجات فراوان است.نوجوانانی که در سنین رشد ھستند و افزایش قد خوبی ندارند می توانند با مصرف مکمل ویتامینھا و املاح ، طبق دستور و مصرف ھفتگی آھن ، رشد قدی شان را بھبود بخشند.
پس توصیه می شد کسانی که می خواھند قد بلند تری داشته باشند ھفته ای یک بار جگر و دو بار غذای دریایی میل کنند و ھر روز چند عدد ، بادام ، بادام زمینی و گردو بخورند. غذاھای دریایی مثل ماھی، میگو ، جگر و دانه ھای روغنی حاوی املاح زیادی ھستند و فوائد بسیاری برای نوجوانان دارند.
یک نکته بسیارمھم در افزایش قد، انجام فعالیت ھای ورزشی است . ھر چه تحرک ما بیشتر باشد گردش املاح استخوانی بیشتر خواھد بود و این مساله به رشد قدی کمک خواھد کرد.
یک فرمول تقریبی این است که قد پدر+قد مادر = x تقیسم بر 2+ و 6- یعنی مثلا اگر پدر شما 173 سانتیمتر و مادر تان 167 سانتی متر قد داشته باشند ، قد برای شما =173+167 =340  تقسیم بر 2=170 سانتیمتر برای پسر ھا +6 و برای دختر ھا -6

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید